Historiografická vedecká štúdia prezentuje ako vedecký výstup sumarizáciu výsledkov historiografického skúmania pôsobenia osobnosti Vladimíra Predmerského na poli slovenskej, ale i československej špeciálnej pedagogiky. ...
Tarcsiová, Darina; Dzurillová, Katarína(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Štúdia prináša vybrané výsledky kvantitatívnej časti výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov so sluchovým postihnutím v integrovaných/inkluzívnych podmienkach. Údaje sme získavali prostredníctvom dotazníka pre ich pedagógov ...
Schmidtová, Margita(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Strata sluchu v detstve môže prispieť k oneskoreniu vývinu reči, jazyka a celkového ko- gnitívneho a sociálneho rozvoja. Náš príspevok sa bude venovať aktuálnym trendom v pedagogike sluchovo postihnutých, ako je včasná ...
Osvaldová, Margaréta(Univezita Karlova v Praze, 2015)
Ako uvádza kurikulárny dokument ISCED1, vyučovanie hudobnej výchovy na špeciál- nych základných školách pre žiakov s mentálnym postihnutím je zameraný na rozvíjanie kompe- tencií v rámci vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra ...
Príspevok pojednáva o stručnej histórii a vzájomnej podmienenosti výstupov z priesku- mov z výskumných úloh zameraných na problematiku dosahovanej úrovne služieb poskytovaných klientom zariadení špeciálnopedagogického ...
Lopúchová, Jana; Jágerová, Nora(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Cieľom vedeckej štúdie je identifikácia konceptuálneho rámca služieb ranej starostlivosti na Slovensku z pohľadu rodičov detí s postihnutím. Príspevok prináša okrem teoretických výcho- dísk k problematike ranej starostlivosti ...
Harčaríková, Terézia(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Človek bez práce, bez možnosti zamestnať sa, stráca najsilnejšie objektívne spojenie s realitou a zmocňujú sa ho pochybnosti o vlastných schopnostiach. Reakcia človeka na stratu za- mestnania alebo nezamestnanosť je tým ...
Okrouhlíková, Lenka(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Článek přináší komentovaný přehled textů obsahujících informace o podobě či způsobu užití českého znakového jazyka v letech 1786–1907, zejména v souvislosti s fungováním Ústavu pro hluchoněmé v Praze. Zaměřuje se především ...
Článek popisuje jednu z mnoha možností využití netradiční výtvarné techniky „Barevná jablíčka“ u žáků s těžkou mentální retardací. Smyslem a účelem je ukázat, že výtvarný výrazový prostředek je určený každému, tedy i lidem ...
Outratová, Markéta(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Následující text vychází z česko-švédské projektové spolupráce zaměřené na vzdělává- ní pracovníků úřadu práce s osobami se zdravotním postižením. Teoretický rámec tvoří základní principy a filozofie přístupu k osobám se ...
Článek pojednává o pojetí výchovy a vzdělávání u současných Mayů v Guatemale s při- hlédnutím ke změnám, ke kterým došlo v posledních padesáti letech. Zabývá se pojetím výchovy v ro- dině, systémem vzdělávání podle mayských ...
Cílem článku je ukázat na život dospělého obyvatele v ústavu sociální péče. Přestože takový člověk dosáhl plnoletosti, potřebuje neustálou péči. Uvedená instituce je často jedinou for- mou péče a podpory pro takové jedince ...
Belza, Magdalena(Univerzita Karlova v Praze, 2015)
Účelem tohoto článku je prezentace hlavních směrů polského systému vzdělávání men- tálně postižených žáků, uvedení právních předpokladů, které determinují zvláštní vzdělávání (povinná školní docházka, formy výuky, kvalifikace ...
Zdravotně postižení a sociálně znevýhodnění žáci v Polsku mohou realizovat školní do- cházku různým způsobem. Integrační vzdělávání je jedním z nich. Jeho model, kromě často zdů- razňovaných výhod, s sebou taktéž přináší ...