Vančová, Alica; Belušíková, Daniela(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Príspevok popisuje aktuálne východiská a podmienky predprimárneho vzdelávania detí s mentálnym postihnutím na Slovensku. Cieľom kvantitatívneho skúmania bolo zistiť špecifiká predprimárneho vzdelávania detí s mentálnym ...
Šulovská, Monika(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Článok poskytuje návrh metodiky nácviku sčítania a odčítania s prechodom cez zá- klad 10. Uvedené učivo sa považuje za najnáročnejšie aritmetické učivo žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia vzdelávaných v treťom ...
Schmidtová, Margita(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Aktuálne zmeny v edukácie v oblasti pedagogiky sluchovo postihnutých vyžadujú ino- vované vymedzenia cieľov, zásad, princípov a úloh v oblasti sluchovej výchovy pri stimulovaní počutia u žiakov so sluchovým postihnutím. Z ...
Osvaldová, Margaréta(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Jednotlivci s detskou mozgovou obrnou (DMO) sa vyznačujú komunikačnými a rečovými poruchami. V tejto skupine ľudí je dôležitá hudobná intervencia pomocou účelných vokálno-technických cvičení, piesňového repertoáru, ktoré ...
Nagyová, Kristína(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Nezisková organizácia Plamienok predstavuje organizáciu, ktorá nie len poskytuje sta- rostlivosť deťom s nevyliečiteľným ochorením a ich rodinám, ale súčasne poskytuje poradenskú pomoc deťom, rodičom a rodinám po strate ...
Mária, Mária; Ridzoňová, Anna(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Deti s atypickým vývinom trpia zvyčajne rôznym druhom postihnutia, ktoré im znemož- ňuje kontinuálny vývin, čím dochádza k oneskoreniu, zastaveniu, či dokonca aj prerušeniu vývinu. U jednotlivcov s Downovým syndrómom sa ...
Pešák, Milan; Verner, Břetislav(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Článek představuje moderní kompenzační pomůcky pro zrakově postižené, které zpří- stupňují psanou informaci. Jsou zde popsány počítače s hlasovým nebo hmatovým výstupem, braillský zobrazovač a kamerové lupy. V závěru článek ...
Zkušenost člověka nacházejícího se v mimořádné životní situaci je nepřenositelná. Ani popisy v učebnicích ji nemohou plastickým způsobem přiblížit tak, aby laik – v tomto případě i specialista zabýva- jící se určitým typem ...
Inkluze, které rozumíme jako zahrnutí a postupné vrůstání jednotlivce do společenského celku, je ve školském prostředí bohužel zúžena jen na vřazení zdravotně postiženého či sociálně znevýhodněného žáka do hlavního ...
Jančaříková, Kateřina(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Domácí (individuální) vzdělávání je alternativní formou vzdělávání, kterou český vzdě- lávací systém v současné době umožňuje po celou dobu povinné školní docházky. Domácí vzdělávání poskytuje možnost individualizace ...
Hrubešová, Ivana(Univerzita Karlova v Praze, 2016)
Příspěvek je zaměřen na re/prezentaci osob se zdravotním postižením v českém hraném filmu v letech 1898–1993. Bylo využito přístupu faktografické rešerše, která byla realizována pro- střednictvím obsahové analýzy s cílem ...