DSpace Repository

Vyučovací proces v ZŠ při nemocnicích

Show simple item record

dc.contributor.author Dlouhá, Jana
dc.date.accessioned 2015-03-16T12:40:31Z
dc.date.available 2015-03-16T12:40:31Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.issn 1211-2720
dc.identifier.uri http://dspace.specpeda.cz/handle/0/382
dc.description.abstract Článek se zabývá vyučovacím procesem ve škole při nemocnici, neboť výchova a vyučování ve škole při nemocnici není samostatným a neodvislým procesem, nýbrž je součástí procesu léčebného. Řeší se zde navázání osobního kontaktu s nemocným dítétem jako nutné východisko každé učebně výchovné práce na dětském lůžkovém oddělení, dále potřebnost spolupráce učitele ve škole při nemocnici s kmenovou školou žáka a organizace vyučování hospitalizovaných žáků. Stěžejní pozornost je věnována didaktice hospitalizovaných dětí - teorii vzdělání, tj. nutné úpravě obsahu a rozsahu učiva s ohledem na žákův zdravotní stav a na to, jak dlouho je žákovi ošetřujícím lékařem povoleno účastnit se vyučování. Poukazuje se zde na možnost s ohledem na nově zavedené ŠVP - vhodně začlenit do vzdělávací oblasti Člověk a jeho zdraví i vysvětlování podstaty onemocnění dětí, léčebných zákroků a procedur, kterým se dítě během pobytu v nemocnici podrobuje. V teorii vyučování hospitalizovaných žáků se autorka zabývá tím, jaké vyučovací metody, formy a prostředky se jeví jako nejvhodnější pro potřeby vyučování žáků v nemocničním prostředí a vlastní strukturou vyučovacího procesu ve škole při nemocnici: zvláštnostmi didaktických metod u hospitalizovaných žáků - motivačních, expozičních se zaměřením na didaktické pomůcky, fixačních a rolí samostatné práce a klasifikací nemocných žáků včetně jejich sebehodnocení. Vzhledem ke skutečnosti, že od r. 1990 byly v ČR vydány pouze dvě publikace zabývající se pedagogickou podporou hospitalizovaných dětí (Plevová 1997 a Valenta 2003) a články zabývající se výchovou a vzděláváním ve škole při nemocnici se objevují jen sporadicky, bylo nutno navázat na články staršího data - ze 60. a 70. let 20. století. cs
dc.format.extent 197-217 s. cs
dc.language.iso cs cs
dc.publisher Univerzita Karlova v Praze cs
dc.relation.ispartofseries Speciální pedagogika cs
dc.relation.ispartofseries 18;3
dc.subject základní školy při zdravotnických zařízeních cs
dc.subject výchova a vzdělávání cs
dc.subject navázání pedagogického kontaktu s nemocným dítětem cs
dc.subject spolupráce učitele ve škole při nemocnici s kmenovou školou žáka cs
dc.subject organizace vyučování cs
dc.subject didaktika hospitalizovaných dětí cs
dc.subject teorie vzdělávání cs
dc.subject teorie vyučování cs
dc.subject struktura vyučovacího procesu ve škole při nemocnici cs
dc.subject didaktické metody cs
dc.title Vyučovací proces v ZŠ při nemocnicích cs
dc.type Article cs


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account