| dc.contributor.author | Vlachová, Zuzana | |
| dc.date.accessioned | 2017-11-22T13:22:58Z | |
| dc.date.available | 2017-11-22T13:22:58Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.issn | 1211-2720 | |
| dc.identifier.uri | http://dspace.specpeda.cz/handle/0/1601 | |
| dc.description.abstract | Článek popisuje a shrnuje dosavadní významné zkušenosti, pokroky a výsledky z oblasti výzkumu muzikoterapie u jedinců s autismem, a to především ze zahraničních zdrojů. Shrnuje zjištění doposud provedených zahraničních rešerší, které pokrývají období do roku 2006, a jejich metaanalýz či přehledů z let 2008 a 2009. Navazuje rozborem tří provedených a jedné probíhající výzkumné studie z posledního období. Článek analyzuje pět dílčích statí a pět rešerší, které dokládají vliv muzikoterapie na oblast sociální interakce, očního kontaktu a sdílení pozornosti, komuni- kační schopnosti verbální i neverbální, emocionální expresi, upozorňují na motivační aspekt hudby jako prostředku komunikace a zachycují vliv na mírnění agresivity a problematického chování celkově. | cz |
| dc.description.abstract | Music Therapy: The situation of research among individuals with autism This article describes and summarises development, experiences and results of re- search in the area of music therapy and autism. Music therapy can be defined as a treatment that utilises music or musical elements with the aim of fulfilling the physical, psychological and social needs of an individual. It is a commonly used treatment for those with autism in an international clinical practice. Music therapy in Czech Republic is so far much less widespread; there is a minimum of research activity and no reviews in the field. This article brings information from foreign literature: it summarises the findings of reviews up to 2006 and their metaanalyses in 2008 and 2009. It offers an account of three complete and one ongoing research study from the last period. The article analyses five research studies and five reviews providing evidence of the effect of music therapy on social interaction, eye contact and sharing attention, verbal and nonverbal communication skills, and emotional expression, and showing the motivational aspects of music as a means of communication and a way of reducing aggressive and problematic behaviour. Music therapy has been demonstrated to have a statistically significant impact in the field of the nonverbal communication of children with autism. | en |
| dc.format.extent | 32-45; 14 stran | cs |
| dc.language.iso | cs | cs |
| dc.publisher | Univerzita Karlova v Praze | cs |
| dc.relation.ispartofseries | Speciální pedagogika | cs |
| dc.relation.ispartofseries | 26;1 | |
| dc.subject | muzikoterapie | cs |
| dc.subject | autismus | cs |
| dc.subject | poruchy autistického spektra | cs |
| dc.subject | výzkum | cs |
| dc.subject | přehledová studie | cs |
| dc.subject | případová studie | cs |
| dc.subject | kontrolovaná studie | cs |
| dc.title | Muzikoterapie: situace výzkumu u jedinců s autismem | cs |
| dc.type | Article | cs |