| dc.contributor.advisor | The following text is based on a Czech-Swedish collaborative project focused on the training of labour office staff for interaction with the disabled. The theoretical framework derives from the basic principles and philosophy regarding attitudes to and interaction with disabled people in Sweden, and an account of these prin- ciples is followed by information about their practical application in the field of Swedish Labour Office auxiliary services provided to this group of clients. Us- ing the Swedish model of training for Labour Office staff on approach to people with health disabilities as a reference point, the article moves on to consider some topical questions and problem areas of the CR Labour Office, which have contexts and effects that substantially influence the conception and continuity of the train- ing of staff of the Office in communication with disabled people. Czech-Swedish collaboration has borne fruit in the creation of an educational programme and methodology for communication with disabled clients for the auxiliary services of the CR Labour Office. | |
| dc.contributor.author | Outratová, Markéta | |
| dc.date.accessioned | 2017-11-14T14:04:11Z | |
| dc.date.available | 2017-11-14T14:04:11Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.issn | 1211-2720 | |
| dc.identifier.uri | http://dspace.specpeda.cz/handle/0/1582 | |
| dc.description.abstract | Následující text vychází z česko-švédské projektové spolupráce zaměřené na vzdělává- ní pracovníků úřadu práce s osobami se zdravotním postižením. Teoretický rámec tvoří základní principy a filozofie přístupu k osobám se zdravotním postižením ve Švédsku, následují informace o praktické aplikaci těchto principů v oblasti podpůrných služeb švédského úřadu práce pro tuto skupinu klientů. V návaznosti na švédský model vzdělávání pracovníků úřadu práce v přístupu k osobám se zdravotními handicapy jsou dále uvedeny některé z aktuálních otázek a problémových oblastí Úřadu práce ČR, jejichž souvislosti a důsledky podstatně ovlivňují koncepci a kontinuitu vzdělávání pracovníků tohoto úřadu v komunikaci s osobami se zdravotním postižením. Konkrét- ním výstupem česko-švédské spolupráce je vzdělávací program a metodika ke komunikaci s klienty podpůrných služeb Úřadu práce ČR z řad osob se zdravotním postižením. | cs |
| dc.format.extent | 243-256 ; 14 stran | cs |
| dc.language.iso | cs | cs |
| dc.publisher | Univerzita Karlova v Praze | cs |
| dc.relation.ispartofseries | Speciální pedagogika | cs |
| dc.relation.ispartofseries | 25;3 | |
| dc.subject | úřad práce | cs |
| dc.subject | koncept přístupnosti | cs |
| dc.subject | komunikace s osobami se zdravotním postižením | cs |
| dc.subject | pracovníci úřadu práce | cs |
| dc.title | Koncept přístupnosti v interakci osob se zdravotním postižením s úřadem práce – český a švédský model | cs |
| dc.type | Article | cs |