DSpace Repository

Děti imigrantů v českých školách

Show simple item record

dc.contributor.author Kostelecká, Yvona
dc.contributor.author Kostelecký, Tomáš
dc.contributor.author Jančařík, Antonín
dc.contributor.author Kohnová, Jana
dc.date.accessioned 2017-11-13T09:46:37Z
dc.date.available 2017-11-13T09:46:37Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.issn 1211-2720
dc.identifier.uri http://dspace.specpeda.cz/handle/0/1553
dc.description.abstract České země patřily mezi etnicky heterogenní území s vysokým procentem zastoupení německy mlu- vícího obyvatelstva. Historické události 20. století ovšem vedly k tomu, že na konci 80. let minulého století se Česko vřadilo mezi etnicky téměř homogenní státy. Po sametové revoluci, ale především po vstupu Česka do Evropské unie, se situace začala radikálně měnit v důsledku relativně velkého přílivu imigrantů. Nezvyšo- valy se ovšem pouze počty imigrantů, ale postupně se měnila i jejich struktura. Čím dál častěji přicházeli cizin- ci s cílem se u nás dlouhodobě usadit, zakládat rodiny a mít děti. Na tuto novou skutečnost musela zareagovat řada společenských institucí, včetně vzdělávacího systému, který se musel naučit tyto děti integrovat do všech stupňů a typů škol. Úspěšná integrace dětí imigrantů do vzdělávacího systému je nejen prevencí možných spo- lečenských problémů v budoucnosti, ale také klíčovým měřítkem kvality a spravedlnosti daného vzdělávacího systému a účinnosti jeho širší sociální politiky. Problematika integrace dětí imigrantů není specifiky českým problémem, ale jedná se o fenomén, se kterým se setkávají všechny vyspělé země světa. Integrační politiku je tedy třeba vnímat v širším mezinárodním kontextu a sledovat, jak je koncipována ve světě, inspirovat se pří- klady dobré praxe a předcházet možným negativním dopadům špatně vedených integračních politik. cs
dc.description.abstract Historically the Czech Lands were ethnically heterogeneous territories with a high percentage of German-speaking population. The events of the 20th century, how- ever, ultimately meant that by the end of the 1980s the Czech component of Czecho- slovakia (later Czech Republic) had become one of the most ethnically homogene- ous states in Europe. After the Velvet Revolution, and above all after the entry of the Czech Republic into the European Union, this situation started to change radically as a consequence of a relatively large influx of immigrants. Not only did the number of immigrants increase, but their structure changed. More and more foreigners have been coming to the country with the aim of settling here long-term, establishing families and having children. A range of social institutions have had to respond to this new development, including the educational system, which has had to learn to integrate these children into all levels and types of school. The successful integration of the children of immigrants into the educational system not only prevents possible social problems in the future, but is also a key measure of the quality and fairness of any educational system and the effectiveness of its broader social policy. How to integrate the children of immigrants is hardly a specifically Czech problem, but is a challenge facing all the advanced countries in the world. Integration policy needs therefore to be considered in wider international context. We need to monitor how it is conceived elsewhere, find inspiration in examples of good practice and avoid the evident negative impacts of failed or badly implemented integration policies. en
dc.format.extent 29-51 ; 23 stran cs
dc.language.iso cs cs
dc.publisher Univerzita Karlova v Praze cs
dc.relation.ispartofseries Speciální pedagogika cs
dc.relation.ispartofseries 25;1
dc.subject imigranti cs
dc.subject cizinci cs
dc.subject integrace cs
dc.subject OECD cs
dc.subject PISA testy cs
dc.title Děti imigrantů v českých školách cs
dc.type Article cs


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account