DSpace Repository

Oční pohyby a čtení (1. část)

Show simple item record

dc.contributor.author Jošt, Jiří
dc.date.accessioned 2015-03-25T10:13:00Z
dc.date.available 2015-03-25T10:13:00Z
dc.date.issued 2005
dc.identifier.issn 1211-2720
dc.identifier.uri http://dspace.specpeda.cz/handle/0/905
dc.description.abstract Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N = 85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let, resp. od 1. do 5. ročníku základní školy. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejicht podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: „průměrní či lepší čtenáři" versus „podprůměrní čtenáři" a „průměrné či lepší oční pohyby" versus „podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74% dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí, zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazují vývojovou úroveň CNS. Oční pohyby předškolního dítěte lze pokládat za okénko do CNS, v němž jsou mj. zakódovány informace o dispozicích k čtení. cs
dc.format.extent 276-284 s. cs
dc.language.iso cs cs
dc.publisher Univerzita Karlova v Praze cs
dc.relation.ispartofseries Speciální pedagogika cs
dc.relation.ispartofseries 15;4
dc.subject pohyby očí cs
dc.subject čtení cs
dc.subject dyslexie cs
dc.subject děti předškolního věku cs
dc.title Oční pohyby a čtení (1. část) cs
dc.type Article cs


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account