| dc.contributor.author | Márová, Ivana | |
| dc.contributor.author | Pančocha, Karel | |
| dc.contributor.author | Přinosilová, Dagmar | |
| dc.date.accessioned | 2017-11-13T13:49:49Z | |
| dc.date.available | 2017-11-13T13:49:49Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.issn | 1211-2720 | |
| dc.identifier.uri | http://dspace.specpeda.cz/handle/0/1563 | |
| dc.description.abstract | Syndrom vyhoření, stav celkového psychického a fyzického vyčerpání, je spojován s ce- lou řadou profesí, zejména však s těmi, jejichž hlavní náplní je práce s lidmi. Takovou profesí je také profese pedagoga, kterou lze považovat za jednu z nejnáročnějších, neboť vyžaduje neustá- lou pozornost, přípravu a morální stabilitu. Dlouhodobý stres v podobě každodenních drobných vnitřních i vnějších střetů vede k postupnému oslabování organismu a vytváří prostor pro rozvoj syndromu vyhoření. Tento článek prezentuje výsledky výzkumu manifestace syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol speciálních v Jihomoravském kraji. Výzkumný vzorek sestávající ze 102 respondentů byl testován pomocí Maslach Burnout Inventory, dotazníku urče- ného pro stanovení míry vyhoření v oblasti emocionální, osobní spokojenosti a depersonalizace. Výsledky šetření u sledované skupiny nepotvrdily patologické hodnoty ani v jedné ze sledovaných oblastí. | cs |
| dc.description.abstract | Burnout syndrome, a state of total mental a physical exhaustion, is associated with many occupations but especially those focused on work with people. One of these is the teaching profession, which may be considered one of the most difficult. It requires continual attention, preparation and moral stability. Long- term stress during daily internal and external conflicts can lead to gradual weakening of the organism and enable development of burnout. The article presents results of research focused on burnout syndrome symptoms in teach- ing staff in primary special schools in the South Moravia region. The research sample consisted of 102 participants, assessed using the Maslach Burnout In- ventory. The findings of the research did not confirm pathological results among the selected population. | |
| dc.format.extent | 123-134 ; 12 stran | cs |
| dc.language.iso | cs | cs |
| dc.publisher | Univerzita Karlova v Praze | cs |
| dc.relation.ispartofseries | Speciální pedagogika; | |
| dc.relation.ispartofseries | 25;2 | |
| dc.subject | syndrom vyhoření | cs |
| dc.subject | Maslach Burnout Inventory | cs |
| dc.subject | základní škola speciální | cs |
| dc.subject | speciální pedagog | cs |
| dc.title | Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol speciálních | cs |
| dc.type | Article | cs |