| dc.description.abstract |
V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali očními pohyby u dyslektiků. Stejně jako je nejasná příčina dyslexie, zůstává nejasná i role očních pohybů. Zastánci fonologické teorie argumentují, že problémy dyslektiků jsou primárně jazykové povahy a jejich oční pohyby se odchylují od normy právě v úlohách jazykových, zatímco v nejazykových jsou srovnatelné s kontrolní skupinou. Neurobiologicky orientováni autoři poukazují na změny magnocelulárních funkcí či funkcí mozečkových, které ovlivňují i činnosti nejazykové, a proto je možné nalézt rozdíly v očních pohybech dyslektiků a kontrolní skupiny (normy) i ve sféře nejazykové.
Cílem naší studie je přispět k objasnění úlohy, jakou mají oční pohyby u dyslektiků. V první části jsme popsali náš způsob vyšetření očních pohybů. Aplikovali jsme jej na vzorku 51 dyslektiků středního školního věku. V první fázi studie nejprve srovnáme oční pohyby dyslektiků s očními pohyby kontrolní skupiny a předpokládáme, že najdeme významné skupinové rozdíly. V druhé fázi srovnáme oční pohyby dyslektiků s očními pohyby dyslektiček a budeme testovat otázku, zda okulomotorický obraz dyslektických dětí je ovlivněn jejich pohlavím. V třetí fázi analyzujeme oční pohyby dyslektické skupiny z hlediska možných podskupin a testujeme otázku, zda oční pohyby dyslektických dětí jsou homogenní či nikoli. S výsledky této analýzy se nyní seznámíme. |
cs |