| dc.description.abstract |
Studie přináší poznatky o chybovosti romských žáků v písemném projevu, jež vycházejí z jazykové analýzy textů romských žáků obsažených v databance ROMi (databanka jazykových projevů romských mluvčích češtiny). Studie se nezaměřuje na kvantitativní výzkum, ale na zhodnocení, které hlavní okruhy chyb jsou pro výuku českého jazyka ve třídách navštěvovaných romskými žáky relevantní. Studie se pak zabývá jak chybami na úrovni systému (např. specifické syntaktické konstrukce), tak na úrovni ortografie, jež jsou v textech romských žáků silně zastoupené (chybějící či zaměněná písmena, chyby v psaní malých a velkých počátečních písmen, chyby ve spodobě znělosti, ve vyjmenovaných slovech atd.).
Jako hlavní rys textů romských žáků, který má podstatný vliv také na jejich chybovost, je patrný silný vliv mluveného projevu. To se týká jak chyb plynoucích z výslovnosti (včetně výslovnostních specifik romského etnolektu češtiny), tak chyb plynoucích z odlišné struktury mluveného a písemného projevu. Mezi typické chyby tohoto typu patří např. volnější syntaktické členění textu, psaní více slov až celých celků dohromady, chybějící interpunkce a členění textu, ale také slovní zásoba a slovní tvary vlastní obecné češtině. |
cs |